Omprogrammera din hjärna

Ljudboken min tog slut, så jag började på en ny i morse om NLP (neurolingvistisk programmering). Det går främst ut på att omprogrammera hjärnan för att reagera som man vill i olika situationer. (om jag förstått det hela rätt :P)

En väldigt grundläggande övning, som jag har gjort förut per automatik, men som jag tycker är värt att dela med mig av är:

  1. Du har en jobbig känsla inför något. Säg att du ska hålla tal inför ett gäng människor och du är nervös. Kom på först hur du hade velat känna. Självsäkerhet kanske?
  2. Minns då ett tillfälle då du känt dig riktigt självsäker. Fokusera på det, minns förutsättningarna, minns omgivningen och minns känslan. Bara minnet av känslan kommer återskapa känslan inom dig.
  3. Försök nu lista ut vad som urskiljer känslan av självsäkerhet. Försök hitta essensen så att säga. Hur det skiljer sig från att vara neutral.
  4. Tänk dig nu att du håller ditt tal, och medan du gör det så återskapar du känslorna från den gången du känt dig självsäker. Gör det en stund. Ganska snart kommer du att känna dig mindre nervös inför talet.
  5. Gör det tillräckligt ofta så kommer du att programmera om din hjärna så att när du väl står där och håller ditt tal så associerar du detta med självsäkerhet, istället för nervositet.

Detta går att göra med alla känslor och alla situationer. Det går förstås att direkt börja fokusera på att känna sig självsäker, men det fungerar bättre att verkligen hitta essensen av känslan. Då blir det lättare att återskapa den.

Jag tycker också att det fungerar ännu bättre att praktisera detta och inte bara öva i huvudet, även om det är en bra start. Ge dig fan på att känna dig självsäker varje gång du är på väg att börja bli nervös/osäker. Till slut kommer det ske på automatik, och det är det vi är ute efter!

Skriv en kommentar...