Magik.se

Ordning och reda

Cover Image for Ordning och reda
Tony
Tony

Jag skrev nyligen om att ha ett rent psyke, genom att ha ordning och reda omkring sig. Tanken är att alla objekt man äger, och alla saker vi "borde göra" tar vår energi och får oss att må dåligt.

Idag har jag gått vidare med att rensa upp saker. Min inkorg är tom, både på jobbet och privat (i alla fall när jag lämnade idag, nu är det säkert 5-6 nya mail, men jag tar dem i morgon). Inkorgen har nog inte varit tom mer än någon gång i början när jag satte min fot där.

Har jag gjort alla sysslor som fanns i inkorgen? Verkligen inte, men jag har strukturerat upp det, och slängt massa. Det som var värt att spara hamnade antingen i en av referensmapparna som typ "Serverlösenord" och "SPSS". Sådana hade jag sedan tidigare. Men de nya katalogerna är "Att göra", "Att läsa", "Väntar på" och "Be om hjälp".

I dessa skall alla brev in, som inte bara är information om en specifik sak jag har nytta av i framtiden. Vid en första anblick kan det verka jobbigt att se allt man måste hinna göra framför ögonen. Men det är faktiskt bra mycket jobbigare att ha så mycket att göra och samtidigt ingen ordning, så att man inte vet vad som ska göras, när det ska göras och hur mycket som är kvar.

Även mina "Information"- och "Att göra"-korgar är genomgångna, de är motsvarigheterna för fysiska papper. Jag slängde massa saker jag aldrig kommer ha nytta av, och förde in buntarna med papper som bara var just blandade högar, med skräp och viktiga saker från chefen i samma hög.

När jag skrivit klart det här brevet ska jag samla alla papper jag har hemma också, och slänga gamla kvitton och "viktig information" som är föråldrad. Sedan börjar jobbet med att beta av alla dessa saker som ska göras. Privat är det ganska lugnt, det har jag kontroll över. Men jobbet har jag ingen koll på längre, och det måste jag ändra på om jag ska orka vara kvar där. Ju längre man jobbar på ett ställe, desto mer blir man en del av enheten/företaget. Och våran enhet är underbemannad och stökig. Så det är ju knappast jag som blivit sämre på mitt jobb.

Min stora tanke är i alla fall att man inte ska ha något som man inte har någon nytta av. Det gäller inte bara papper och information - utan även saker i hemmet. Bortsett saker som är vackra och ett fåtal saker jag har minnen från. Jag tror helt enkelt att allt som är okänt för oss pockar på vår uppmärksamhet på en omedveten nivå. Och detta skapar en känsla av oro som man inte riktigt kan förstå sig på.

Så vill jag ju inte ha det. Jag vill gå omkring och vara totalt trygg och tanklös, med vetskapen att allt är som det ska vara. Eftersom jag planerat, strukturerat och sorterat redan i förväg.