Stå upp!

Stå på jobbet!

Stå på jobbet och lev längre!

Fasen vad mycket man sitter ändå… sitter vid datorn hemma, går till jobbet och sitter där i 8 timmar, går hem och sitter lite till, sen lägger man sig. Nu rör jag mig mer än många andra jag känner, men det är ändå ganska onaturligt om man tänker på det.

Så jag vart sugen på att stå upp! Jag kollade upp hur många kalorier extra jag skulle bränna om dagen om jag stod upp i 8 timmar istället för att sitta. Det visade sig vara hela 330 kcal för min del! 😮 Jag räknade också ut att på 21 arbetsdagar skulle det medföra ett extra kilo fetts bortfall (7000 kcal / 330 kcal = ~21).

Det är ju ganska häftigt… även om man inte vill gå ner i vikt så kan man ju äta desto mer. Så, jag har inte suttit på arbetsstolen på ett par dagar nu, och fötterna ömmar lite, men inte farligt. Ibland måste jag sitta ner, på möten och dylikt, men mestadels står jag eller går omkring.

Jag undrade om det fanns fler hälsofördelar med att stå upp istället för att sitta ner, och visade sig finnas flera! I flera undersökningar visade det sig att människor som tränade en timme varje morgon och satt mestadels hela dagarna ändå hade större midja, sämre blodsocker och blodtryck än de som rörde på sig mer allmänt. Som alltså stod upp och fick god vardagsmotion. Att sitta mycket verkade helt enkelt motverka många av de bra effekterna man fick av exempelvis joggande.

Det visade sig också att man fick lägre dos av lipoproteinlipas om man satt still en längre period; ett fettförbrännande hormon. Om man utsätter sig för total vila verkar det som att matsmältningssystemet går ner på lågvarv efter ett tag, medan det hålls levande genom att vi rör på oss. Man tog ett antal män som rörde på sig relativt mycket till vardags och tvingade dem till att gå så lite som möjligt, använda hissen istället för trapporna osv – efter några veckor var samtliga individer sämre på att förbränna fett och socker.

Jag vet inte på hur blodigt allvar man ska ta det här, men jag tycker ändå det är tänkvärt. Och även om det inte ersätter träning på något vis så känns det bra att stå upp. Vissa är ju lite extrema och har skaffat ett rullband på arbetsplatsen så att de kan gå medan de jobbar 😀 Snyggt…

Stå upp för vad du tror på! Eller bara stå upp… 😉

Källor:

Kommentarer

  • Skrivet av krispinsson, 20 January 2011 kl 23:26

    Wow, ball information. Kan tyckas vara värdelöst vetande, men jag går igång på det här och ska absolut tänka på att höja mitt skrivbord på jobbet oftare!

  • Skrivet av Peter, 16 May 2013 kl 14:35

    Hej! Jag har länge haft problem med stela höfter och knän och tänker att det har med mycket sittande att göra, bla. Jag bara undrar började du med några timmar per dag och ökade succesivt eller stod du helt enkelt så länge du orkade från dag ett?

    Tack för ett bra inlägg!

    Mvh,

    Peter

    1. Skrivet av Tony, 16 May 2013 kl 14:37

      Peter: Jag stod så mycket jag orkade, men jag vet inte om det är “rätt”. Nu för tiden står jag bara upp när jag känner för det, brukar bli ett par timmar om dagen iaf.

  • Skrivet av John, 12 May 2016 kl 08:42

    Jag har stått upp på jobbet hela dagarna sedan ett halvår tillbaka. Rekommenderar det starkt. Det är så himla skönt. När man tänker på det, att sätta sig och slappna av i kroppen, bryter ner en. När jag står så behåller jag en spänst i kroppen hela dagen. Detta är inte från person till person, tro mig, människan är inte byggt för att sitta.

    Ikea har ett bra bord som jag använder nu. Bra pris!
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29084966/

    1. Skrivet av Tony, 12 May 2016 kl 11:20

      John: Åh, ganska billigt bord ändå! Kul att ståbord funkar för dig… man vänjer sig ju rätt fort. Första dagarna får man ont i benen som fan 🙂 Nu har jag iofs slappnat av lite och står kanske hälften av tiden.

    1. Skrivet av Tony, 13 July 2016 kl 19:45

      Det är nog sant att man inte bränner så många kalorier. Men man bränner inte jättemycket på en promenad heller, men det händer väldigt mycket fördelaktiga saker i kroppen ändå. Jag tror att det är kosten vi måste ändra på om vi vill gå ner i vikt – och motion för att sätta igång positiva processer och öka vår allmänna förbränning.

Skriv en kommentar...