Grundkurs i meditation

Meditation

Överkurs…

Jag har pratat om meditation sedan tidiga tonåren. Eller rättare sagt, i tonåren pratade jag inte så mycket om det eftersom jag skämdes över att vara en ”flummare”, men jag skrev i alla fall om det. När jag blev lite vuxnare vågade jag tipsa folk om meditation lite oftare, dels för att jag bryr mig mindre om vad folk tror om mig, men också för att världen börjar bli redo för det…

Enligt vetenskapliga studier har det visat sig att meditation förändrar hjärnans fysiska form, och så klart även hjärnvågorna. Det sänker stresshormoner, ökar den gråa massan i hjärnan, ökar aktiviteten i frontalloberna (delar av hjärnan som gör oss ”mänskliga”, objektivit tänkande, konst osv), sänker aktiviteten i amygdalan (kontroller fly eller fäkta-beteenden m.m.) och har positiv påverkan på smärta, kolesterol, depression, diabetes och till och med HIV.

Jag har aldrig hört ”Åh, de ska jag prova!” när jag föreslagit meditation ännu. I stället möts man av skepsis och rädsla. Det vanligaste jag hör är ”Jag kan inte meditera, det rör sig för mycket tankar i skallen…” och ”Jag törs inte, det bubblar upp saker jag inte kan hantera just nu”.

För det första verkar det som att människor målar upp meditation som något svårt. Man kanske skulle byta ut ordet mot Avslappningsövningar i stället för att undvika tankar kring konstiga positioner och munkliv.

 

Att meditera är enkelt, men tar en livstid att bemästra…

 

Att meditera går ut på att stilla tankarna, och vanligtvis även slappna av i kroppen. Sedan finns det lika många metoder för att uppnå detta som det finns människor på Jorden. Det finns en uppsjö av tekniker och läror – allt ifrån mantran som Oum till att dansa sig till trans.

Den vanligaste meditationsformen är desto enklare, och går ut på att sitta ner, hålla käften och försöka att sluta tänka. Inte mer än så. Du behöver inte sitta i lotusställning, du behöver inte utstöta märkliga ljud. I fall det fortfarande verkar krångligt, här kommer en utförlig guide.

  1. Sitt ner och slappna av. Du kan ligga ner, men då är risken överhängande att du somnar. Se till att du har gjort allt du borde göra, stäng av prylar som låter och ha bekväma kläder på dig. Inget av detta är abosluta krav, men underlättar.
  2. Slappna av ytterligare. Andas tungt och långsamt. Ha koll på din käke och nacke så att de inte är spända. För varje andetag kan du tänka dig att kroppen slappnar av ännu mer. Det finns ingen gräns för hur mycket den kan slappna av. Upptäck metoderna som fungerar för dig. Jag brukar ”leta” efter mörka områden, som knutor i kroppen, som jag löser upp med luftigt ljus.
  3. Nu är det dags för tankarna. Spendera en stund och låt de bara kretsa fram och tillbaka, bevaka dem medan de dyker upp men bedöm dem inte. Efter några minuter brukar de lugna ner sig, och du kan börja fokusera på att vara blank i huvudet. Du kommer misslyckas ett tag, det är normalt och okej. Bara fortsätt. Det svåra är inte att stoppa tankarna, utan att upptäcka att man ens tänker. Lyssna inåt, och stoppa dem när de träder fram. De bestäma metoderna för att sluta tänka är 1) Vänta på nästa tanke, då fylls psyket av väntan och inga tankar träder fram. 2) Fokusera på din andining.
  4. När kroppen är avslappnad och tankarna är borta, eller i alla fall inte så framträdande, så befinner du dig i ett meditativt stadie. Det är en plats av läkning, och det är här det roliga börjar. Minnen kan komma tillbaka som man glömt, det kan kännas som att kroppen börjar vibrera. Man kan se på saker ur andra perspektiv.

Ju djupare ner man kommer i meditationen, desto lägre blir hjärnfrekvensen, och man kan sjunka lika djupt, eller ännu djupare, än man gör under djupsömnen, och ändå behålla sitt medvetande. Det här tar ett tag att utveckla. Det är lätt att bara somna, och medvetandet ger sig ut på äventyr som vanligt när vi sover och drömmer.

Vanliga effekter när man befinner sig djupt nere är att man kan förlora känslan av att ha en kropp. Rummet kan plötsligt kännas otroligt mycket större än annars. Det kan kännas kallt enda in i märgen. Även låga ljud kan upplevas som fysiska svallvågor i luften och upplevas obehagliga. Det är också vanligt att man börjar känna av energier, som kan strömma genom kroppen som små pirrande floder. Det kan också kännas som vibrerande membran, och ibland även som flytande lava i kroppen som kan sticka och bränna, något som jag själv tror beror på blockeringar. (man bör inte forcera fram energier!)

Allt det där ovan har jag upplevt. Det kan verka skrämmande för vissa, och då vill jag bara säga att det är svårt för de flesta att hamna här, och man gör det inte av misstag. Börja tänk på vardagen och rör lite smått på händer och fötter, så vaknar du inom loppet av sekunder. I värsta fall kan man känna sig lite groggy, som när man tagit en vanlig eftermiddagstupplur.

Det viktiga är att du är avslappnad och ger hjärnan en chans att reparera och fixa saker och ting.

Här följer en video med mer information om vad som händer med hjärnan vid regelbunden meditation.

Skriv en kommentar...