Bakvänd metod för att slippa stress

Jag kom på ett kanontips till er som känner er stressade ibland och inte kan tänka er ut ur känslan…

Man stressar ju ganska ofta – det gör säkert du också. Jag vet inte hur du gör, men jag försöker att tänka på om jag är stressad eller inte då och då. När jag upptäcker att jag är spänd så vet jag att jag har gått åt fel håll ett tag och att jag måste göra något.

När jag är stressad känns min kropp spänd, hård, och det är som att kroppen inte kan tillgodogöra sig syret tillräckligt. När jag är avslappnad känns min kropp öppen, mjuk och fri. Oftast har jag försökt att tänka lugnande tankar, tänka positivt med det är inte alltid det fungerar. Ganska sällan faktiskt, för några sekunder efteråt, när man slutat fokusera på att vara avslappnad, är man tillbaka i de stressade spåren igen.

Vad andra tycker om mitt beteende eller vad jag säger kan vara stressande för mig exempelvis. Jag har spenderat en hel del tid med att sluta bry mig om sådant, jag vet på ett medvetet plan att de flesta inte bryr sig, och om någon misstycker så bryr jag mig inte särskilt. Men samtidigt finns det tydligen en del av mig som bryr sig väldigt mycket, för det kan göra mig stressad. Jag kan försöka tänka mig ur mina mönster, men det fungerar bara korta stunder.

Nu kom jag på ett effektiverade sätt! 🙂 I stället för att tänka lugnande tankar, så att kroppen ska bli lugn, så vänder man på det i stället. Fokusera på hur det känns när du är avslappnad i stället. I mitt fall; lugn, harmonisk, mjuk, öppen och fri. När jag försöker känna den känslan så omvandlas mina tankar automatiskt till positiva sådana, och jag förblir lugn i kroppen. Visst måste man komma ihåg att känna den känslan ibland, men det kräver väldigt mycket mindre uppmärksamhet än att tänka mentala tankar.

Relax, it's just life

Man ska inte ta livet så jäkla allvarligt hela tiden…

Skriv en kommentar...