Tjäna tid, och stressa mindre

Att stressa sig igenom uppgifter är ett bra recept för att arbeta långsamt och ofta helt missa målet. Genom lugn och planering kan vi bli oändligt mycket mer effektiva…

Måste allting gå så jävla fort hela tiden? Ibland verkar det som att det ska gå så fort att man fullständigt skiter i om slutresultatet blir långsamt. Ett typexempel är när mina hörlurar är fint ihopvirade, och jag har bråttom på morgonen och tänker att jag på något mirakulöst sätt skulle hitta en ny genväg och öppnar slingan på ett “smartare sätt”, och att det så klart blir knut direkt. Det där gör jag ofta, säkert ett par gånger i veckan… jävla idiot.

På arbetsplatsen finns det också många exempel att hämta, där man gör snabba lösningar för att göra en kund glad idag, eller för att tjäna en kvart, och får jobba flera timmar vid ett senare tillfälle på grund av det i stället. Eller vanligare, att man är stressad och därför är oförmögen att tänka utanför lådan, och gör en uppgift exakt efter instruktioner i flera timmar, och sedan inser att man kunde lösa det på ett helt annat sätt på väldigt mycket kortare tid. Eller ännu värre – att man inte hade behövt lösa det alls, utan att kunden bara inte förstod problemet riktigt.

Jag har lärt mig så många gånger i livet att man tjänar på att ta god tid på sig att planera en uppgift innan man utför den, likt förbannat missar jag det ganska ofta. Det händer att en kollega ifrågasätter något jag jobbat med länge, och föreslår en barnsligt enkel metod, så blir jag småsur för att jag inte kom på det själv. Jag vet att det känns som man slösar bort tid när man sitter och planerar något som känns självklart, men jag lovar att det är tiden värt i slutändan.

Planering är 80% av uppgiften

Planering är 80% av uppgiften

En annan sak jag ofta gör för att sätta krokben för mig själv är att planlöst försöka lösa ett problem på olika vis, flera sätt i minuten. Jag googlar, testar, går på intuition, snubblar, försöker igen, och minns sedan efteråt inte vad jag redan testat och inte. Ej heller kan jag se en överskådlig bild av vad jag gjort. Jag har upptäckt på senare tid hur mycket jag tjänar på att skriva ner allt jag tänker och kommer fram till när jag gör en uppgift. Även om uppgiften är enkel! När allt är nedskrivet så är lösningen ofta helt självklar, för man ser allt framför sig, vilket i alla fall jag inte är förmögen att göra i annat fall.

Så, för guds skull, sluta stressa, tillägna den mesta av tiden till planering, så kommer du tjäna massa tid och få gjort så enormt mycket mer.

Ibland tänker jag på munkar och asketer; på hur de varsamt gör allt otroligt noggrant. Allt från att tvätta händerna, till att vika en skjorta. Hur de lever helt i nuet, och upplever fem hundra gånger mer än jag gör varje sekund. Att de menar på att det viktiga inte är vad man gör utan hur man gör det. Jag struntar fullständigt i om det är en myt och en förutfattad mening – jag inspireras mycket av att tänka på dessa munkar 🙂

Skriv en kommentar...