Att förändra sitt liv

Vill du ha en förändring i ditt liv? Så känner vi alla ibland – men det gäller att se till att det blir en förändring som vi föredrar. Vi kan inte fortsätta i samma banor år efter år och förvänta oss en förändring.

I vissa fall är det naturligtvis självklart vad det är som du vill förändra, men i många fall har man bara “kört fast”. Man vet inte vad man vill, men man vet vad man inte vill. För att komma vidare brukar jag tänka att man måste bryta ner sitt liv för att kunna bygga upp det på nytt.

Det här är en metod som försöker att utgå från den du är innerst inne, och inte från dig som du lever ditt liv idag. Oftast tar vi beslut utifrån den vardagsperson vi är, och när besluten kommer från en del av oss som vi inte föredrar, så kommer även att besluten, tankarna och känslorna inte vara i enighet med den du vill vara.

Börja med att gå till botten med dina känslor, drifter och behov. Skriv en lista över saker som gör dig glad, tillfredsställer dig och får dig inspirerad. Gör listan så grundläggande som möjligt, inga detaljer ännu – tänk mer “sol” och “vänskap” än “Västindien” och “Ny kaffekokare”. Försök att inte tänka på vad som är rimliga önskningar och döm inte dig själv, låt det flöda.

Nu när du vet vad som driver dig som människa – då är det dags att komma på saker som kan ge tillfredsställa dessa behov. Har du skrivit “sol” kanske “semester” och “fler promenader” passar in. Har du skrivit “vänskap” kanske “gå ut oftare” och “fler filmkvällar” skulle tillfredsställa behovet. Ja, ni förstår. Ta fram så rimliga lösningar som möjligt på era behov, men låt er inte heller hindras av att det verkar svårt eller orimligt.

Nu bör du ha en lista på saker som skulle tillfredsställa dig, i alla fall på ett teoretiskt plan. På vilka sätt skiljer sig denna lista från ditt liv idag? Finns det något du kan förändra redan nu? Finns det några punkter som är helt orimliga i relation till vad du är beredd att lägga i tid och energi så försök hitta alternativ, eller ta bort dem helt.

Kom dock ihåg att ofta orkar vi inte lägga tid och energi för att vi inte tror att det är möjligt på riktigt. Som att sluta röka och samtidigt någonstans tro att man kommer att falla tillbaka – då anstränger man sig inte, eftersom man vet att det någonstans är meningslöst. Kom också ihåg att hellre arbeta mot något bättre än att arbeta från något obehagligt. Det är en viktig skillnad i hur du kommer attackera dina utmaningar.

Skriv en kommentar...